måndag 2 maj 2011

Go Navy - Beat the Army

Ursäkta - jag kunde inte låta bli när jag hörde att det var Navy SEALs som hade plockat bin Ladin...:-)

Go Navy - Beat the Army är för övrigt en ramsa som förstaårskadetterna på den amerikanska sjökrigsskolan, Annapolis, tvingas säga medan de tar sig fram i räta vinklar. Åt ena hållet är det, Go Navy, åt andra, Beat the Army...Ja ni fattar...

Ursäkta passusen. Vad jag tänkte komma till var Usama bin Ladin
2001 när 11 September var färskt i minne och jakten var som hetast minns jag att jag var starkt kritisk till chansen att någonsin kunna ta bin Ladin genom nyttjande av enbart teknologi och vapenmakt. Mina motpoler ansåg att det på sin höjd skulle ta en vecka... allra mest dock två veckor och man skulle jämna Afghanistan med marken och göra en parkeringsplats och annat Hill Billy-snack
Attityden - "Detta är USA och inget är omöjligt för dem" - var påtaglig. Jag tror faktiskt att mitt motstånd mot dessa orealistiska förväntningar på att fånga bin Ladin genom att invardera Afghanistan fick mig att bli sedd med lite misstänksamhet. Nu såhär snart tio år efter vet vi vad som hände och att kriget i Afghanistan mest var en överslagshandling från amerikansk sida för att påvisa handlingskraft efter 9/11.

Frågan är - kan vi dra oss tillbaka från Afghanistan nu? Usama bin Ladins död är det enda end-state som amerikanerna eftersträvat - var så säker. Någon som sätter emot?

Klart Skepp! - - . .

3 kommentarer:

  1. Det är helt klart en möjlighet för USA att dra sig ur som 'segrare', och med tanke på hur impopulärt kriget är på väg att bli i USA, så tror jag Obama tar chansen.
    Kanske inte omedelbart, men ganska snart.

    I så fall så hoppas jag att vår egen FML är beredda att snabbavveckla den svenska insatsen, för att vara kvar till sist blir nog bara lite roligt.

    SvaraRadera
  2. @Per

    Ja jag bara antar att Obama satte bin Ladin som top-prioritet. Detta ger nämligen ett naturligt break.

    Precis som du nämner gäller det nu att börja vända skeppet för när amerikanerna drar sig tillbaka så blir det high chapparal.

    SvaraRadera
  3. Det förvånar mig alltid att världens mest sporttokiga land helt saknar vår europeiska tradition av ramsor och sånger på läktarna. Istället blir det mest bröl och enstaka slagord. Märkligt.

    I övrigt hade karln kunnat ha dödats av AIKs äckliga ursäkt till supporterklubb, jag hade varit glad i vilket fall. Oavsett vad som nu sker är just det här något att vara riktigt glad över. Eller som mitt egna lag skulle ha sjungit - "Just idag är jag stark".

    SvaraRadera