fredag 27 maj 2011

DCNS lanserar ny ubåtsdesign

I Aviation Week visar man på en revolutionerande ny ubåtsdesogn.

Själv tror jag inte ett dugg på den. Detta är bara en vanlig design-kupp ungefär som när man blåser amiraler med att ha lite kantiga former och kallar dem automatiskt för stealthfartyg.

För det första: Varför har man en ramm-för? Bara design...,
Bogplanen och azipoden (den utstickande propellern i höjd med tornet) gör det svårt att lägga sig på bottnen. Visst bogplanen kan dras in, men skit/objekt riskerar funktionen.
Azipodens diameter är för liten och man tvingas ha ett högt varvtal vilket är bullrigt. Dessutom vill man inte att en propeller ligger nära skrovet då detta genererar ljud. Vanligen sitter en stor propeller längst bak - helt klar från skrovet. Enda fördelen är att man slipper en propelleraxel inuti båten, så maskinrummet kan placeras vart som helst.
Torpedtuberna ligger ganska långt akteröver liksom fasade. Här är jag kanske ute i tassemarkerna, men jag tror att man vid skott vill ha så lite fartyg för om torpeden som möjligt för att inte råka störa avfyringen samt att få trådmagasin osv att löpa smidigt.
Förresten - hur hade de tänkt sig tryckskrovet på denna farkost?

Summan av kardemumman - fräck design, men inte mycket realism fast de kommer säkert lura någon.

Klart Skepp! - - . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar