tisdag 17 januari 2012

Indien planerar att köpa Saab 2000 MPA

Jag snubblade på Denna artikel om Indiens ökande marina förmåga. Det är en imponerande läsning över förmågeuppbyggnad. Det man får lite (extra) kalla fötter för är ju kärnvapenprogrammet med planering för en "second strike" förmåga.
Mycket rysk materiel såklart, men jag hajjar till när jag läser om att indierna planerar att köpa Saab 2000 Maritime Patrol Aircraft - om jag fattar rätt - utrustad med elektroniskt styrd antenn-lob (AESA) och RB15 (???).

Klart Skepp! - - . .

4 kommentarer:

  1. Å andra sidan är Indien en hyfsad demokrati som är på uppåtgående i världen. Indien kan utöver USA, UK och Frankrike bli ett land som vi kan luta oss emot i en värld som förhoppningsvis inte blir dominerad av ett despotiskt Ryssland och ett centralplanerat Kina. Det ger lite hopp när USA och UK är under ekonomisk tillbakagång.

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus!

    Ja, du har nog rätt. De kan kanske vara bryggan mellan väst och öst.

    Är man stark måste man vara snäll :-)

    SvaraRadera
  3. Så vad kan vi göra för Indierna så de kommer ihåg oss, uppskattar oss och får ett beroende av att vi mår bra? Att exportera riktigt bra vapensystem ger en sådan kontaktyta under en och kanske två generationer. Fler industriella och kulturella kontakter skulle kunna ge mer. Snälla behöver vara smarta så de inte blir utnyttjade.

    SvaraRadera
  4. Vad sägs om att sätra upp en jädrans massa Bollywood-filmer i Sverige?
    Supporta dem politiskt mot Pakistan är annars en enkel sak, men vi har ju inte så mycket att säga till om i Säkerhetsrådet är jag rädd.

    SvaraRadera