tisdag 24 januari 2012

Bra exempel på flottstyrkors användning i politiken

RT återger nyheten om att britterna är beredda att förstärka sina styrkor i Gulfen (läs fler fartyg). Det sägs att flottor inte kan vinna krig, men de kan - om i tillräcklig styrka - ge sådan avkylande effekt att krig aldrig utbryter. Även om jag känner för att utbryta "Sweet!" då jag ser styrkorna nere i gulfen, så avhåller jag mig (nåja...).
Tyvärr kan denna styrka visa sig förudmjuka iranierna lite för mycket - och det är inte bra eftersom man tvingar in dem i ett hörn. Jag upprepar - ingen gillar att tappa ansiktet.
Dock får det inte bli någon halvmesyr av denna "Force Projection" då är operationen bortkastad.
Nu får diplomaterna försöka lappa ihop det iranska egot på något sätt. Låt oss hoppas att krigshotet för tillfället är undanröjt.



5 kommentarer:

  1. Det är nästan så man tycker lite synd om Ahmadinejad för att han förödmjukas, men så kommar jag att tänka på att han är en mördare.

    Roger Klang

    SvaraRadera
  2. Ja, jo så kan man ju helt klart resonera, fast det kan ju alltid bli värre menar jag - att någon ännu värre mördare kommer till makten.

    SvaraRadera
  3. Du menar någonting liknande som; "Better the devil we know"? Men i detta fall kan väl det knappast komma någon värre, med tanke på kärnvapenambitionerna och strävandena? Ahmadinejad kan snart komma att döda fler människor utanför sina gränser än gör han innanför. Dessa är också människor.

    Roger Klang

    SvaraRadera
  4. Du ska veta att Ahmadinejad är medlem i något som kallas för Tolvsekten, som är en religiös muslimsk organisation som tror att man kan framkalla den muslimska Messias snabbare om man utplånar Israel.

    Roger Klang

    SvaraRadera
  5. Jo du har rätt Roger. Om man inte gör något nu så kommer Israel att utsättas - fast det blir nog isfl en ömsesidig destruktion.

    SvaraRadera