lördag 26 januari 2013

Sverige bidrar med transportflyg till Mali-operationen

Sverige ställer upp med 40 flygtimmar till operationen i Mali Svd.. Undrar om det är "våra" C-17 som någon annan har bestämt skall åka och som vi då mer eller mindre tvingas haka på (pooling & sharing) eller om regeringen faktiskt bestämt sig att självmant bidra. Noll inrikespolitisk debatt har ju förelegat beslutet. Jag börjar bli mycket irriterad på hur lite energi som läggs på den säkerhetspolitiska folkförankringen. Det fanns alltså noll journalistisk info om detta "case"?
KlartSkepp! - - . .

1 kommentar:

  1. Ja det är C-17 från Papa: "Försvarsmakten ska fram till 31 maj 2013 stödja med högst 40 flygtimmar med transportflygplanet Boeing C-17 Globemaster."
    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Sverige-stodjer-med-transportflyg-till-Mali/

    "Paris lacks the airlift capacity to haul all the hardware bound for Africa. ... Canada and the U.K. were the first to offer up C-17 transport planes — one and two, respectively; the U.S. sent five of its own C-17s over the weekend. The four-engine C-17 is big enough to carry a Caesar and any other French vehicle."

    http://www.wired.com/dangerroom/2013/01/mali-heavy-firepower/?utm_source=Contextly&utm_medium=RelatedLinks&utm_campaign=Previous

    SvaraRadera