Den 30e November fick Norge en första leverans av NH90 i sjövariant. Denna har förmåga till ASW (autonom och joint), ASuW och SAR.
Till skillnad från den svenska "sjövarianten" kan denna enkelt fälla ihop huvud- och stjärtrotor vilket underlättar hangarering mm.
Länk.
Klart Skepp! - - . .
Jag har en liten fråga som jag gärna vill ställa här så att andra intresserade också kan få ett svar.
SvaraRaderaJag vet att det inte alls är rätt ämne för ditt inlägg men jag tänkte att jag gör ett försök ändå.
Så till min fråga. Vet du om skolfartygen HMS Gladan och HMS Falken har beväpning när dom seglar i farligare vatten eller undviker man detta genom att inte segla där det finns en risk för piratangrepp?
//Mvh Anders
Jag undrar om du möjligtvis vet om skolfartygen HMS Gladan och HMS Falken har beväpning ombord för att skydda sig mot piratangrepp?
SvaraRaderaEller undviker man detta genom att segla i säkrare vatten?
Hej Anonym.
SvaraRaderaLänge sedan jag seglade Gladan och Falken, men jag undrar om de gör några sådana långresor nuförtiden. Om jag minns rätt så pratade "di gamle" on en resa till Västindien (värstingrresa :-)?) för typ 30år sedan.
Beväpning? Nja det skulle vara signalpistol i sådant fall. De "nya" reglerna över särskilda vapenskåp tror jag dessutom gör att man inte skulle få plats ombord.
Tacka vet jag några gamla sablar och stålnaglar a la "old school"
:-)
De fem exemplaren av NH90 som svenska försvaret förhoppningsvis får levererade vid någon obestämd tidpunkt i framtiden är vare sig specade eller konfigurerade för ombordbasering.
SvaraRaderaMen vem bryr sig?
Insatsfundamentalismens chefsteologer har ju en gång för alla slagit fast att långtbortistandoktrinen gäller...