Helikoptern verkar vara relativt stor och kan ta 15 personer. Vidare är det en tvåmotorkärra vilket naturligtvis är bra i den tänkta rollen. Max cruise speed är 165 knop och max räckvidd 675 nm (siffror från tillverkarens hemsida). Pris per styck (endast helikoptern) är enligt Wikipedia ca 21 miljoner USD. För sju maskiner motsvarar det, till gårdagens dollarkurs, ca 975 mSEK. Till det kommer support och eventuella tillval så som skydd mot isbildning osv.
Kanske börjar vi komma tillbaka på banan vad gäller sjöräddningsförmågan?
KlartSkepp! - - . .
Det låter väl utmärkt. Vore jag cynisk skulle jag säga något bittert om att ett pooling-and-sharing-resonemang kunde ha placerat alla statens helikoptrar hos en myndighet, som sedan kunde utnyttja dem för flera syften, t.ex. sjöräddning, ubåtsjakt, sjuktransporter m.m. allt efter behov. Men det har förstås sin poäng att ha specialiserade helikoptrar för vissa ändamål. Dessutom kan man ju tänka sig att på sikt knoppa av SjöV helikoptrar i ett litet statligt ägt företag och sedan upphandla tjänsten i konkurrens med sig själv. Hjulet behöver inte så många år för att snurra ett varv ...
SvaraRaderaSe det positivt... Sedan von Sydows NH90-köp och dess buggfix med inköp av Blackhawk kommer vi att kunna gödsla med helikoptrar i Sverige.
RaderaAvknoppningsiden kommer säkert att realiseras.. :-)