En marin blogg som belyser nödvändigheten av återtagande av vår försvarsförmåga Anm. - Inte svenska flottan på bilden.
onsdag 26 oktober 2011
Norge köper nya räddningshelikoptrar
Norge ska ersätta sina Sea King räddningshelikoptrar med 16 stycken nya helikoptrar och har gått ut på upphandling. NH90, Eurocopter EC-225 och Sikorsky S-92 är favoriter.
NH90 kan nog bli en kompetent hkp hos de nationer som gett tusan i egna lösningar, klabbat i fly-by-wire systemet och gjort otestade raggarmodifierar av kabinen. Att NO likt GB väljer en hkp-typ från US förefaller väldigt sannolikt./Bosse
Bosse, jag vidhåller att om tillverkaren säger GO efter att tillverkat efter önskemål ifrån köparen så är det inte en "raggarmodifiering". Har NH industries någon gång sagt ifrån om den höjda kabinen eller SAABs TMS?
Jag tycker det snart är läge för alla bittra inblandade att "Put up or Shut up".
Tillverkaren tillmötesgår såklart kunden i möjligaste mån, vill denne ha stolliga modifieringar som påverkar vikt, balans, prestanda negativt, men ändå är genomförbara -fine. Fördröjningarna/fördyrningarna i TMS beror till stor del just på tillverkarens ovilja/svårigheter att ge Saab insyn och påverkan i FbW. Du antyder "shut up" jag önskar "put up" för större insyn och granskning av riksrevisionen./Bosse
Hur f*n kan dom ha med NH90 på listan? Känns lite som att ha med Titanic på listan över kandidater till nytt ytstridsfartyg.
SvaraRaderaFarbveckan -86
NH90 har faktiskt nått längre i Norge än i Sverige.
SvaraRaderahttp://www.aviationnews.eu/2009/12/01/the-nh90-nfh-completes-ship-deck-trials-in-norway/
http://www.flightglobal.com/news/articles/norway-picks-bae-torpedoes-for-nh90-323008/
Så man ska nog aldrig säga aldrig.
NH90 kan nog bli en kompetent hkp hos de nationer som gett tusan i egna lösningar, klabbat i fly-by-wire systemet och gjort otestade raggarmodifierar av kabinen. Att NO likt GB väljer en hkp-typ från US förefaller väldigt sannolikt./Bosse
SvaraRaderaBosse, jag vidhåller att om tillverkaren säger GO efter att tillverkat efter önskemål ifrån köparen så är det inte en "raggarmodifiering". Har NH industries någon gång sagt ifrån om den höjda kabinen eller SAABs TMS?
SvaraRaderaJag tycker det snart är läge för alla bittra inblandade att "Put up or Shut up".
J.K Nilsson
Tillverkaren tillmötesgår såklart kunden i möjligaste mån, vill denne ha stolliga modifieringar som påverkar vikt, balans, prestanda negativt, men ändå är genomförbara -fine.
SvaraRaderaFördröjningarna/fördyrningarna i TMS beror till stor del just på tillverkarens ovilja/svårigheter att ge Saab insyn och påverkan i FbW.
Du antyder "shut up" jag önskar "put up" för större insyn och granskning av riksrevisionen./Bosse