lördag 22 oktober 2011

Flygförbud för F22.. igen

Även om detta är en marinblogg är det svårt att undvika flygrelaterade frågor, särskilt om man ser det ur ett systemperspektiv.

Således är det viktigt vad som händer med F22 och F35 eftersom dessa projekt riskerar att urholka budgeten för andra vapengrenar.
I Norge diskuterar/diskuterade (?) man neddragningar inom ubåtsvapnet för att kunna ha råd med F35 - knappast klokt, men ändå.
Saker hänger ihop. Vi behöver bara titta tillbaka på vårt eget JAS-projekt för att förstå saken. Nu gick det ju bra, men det fick avsevärd påverkan på övriga försvarsgrenars tillvaro.

Därför är det oroande att amerikanerna ånyo tvingas införa flygförbud för F22 Defense News.

F35B (vertikal-landande som Harriern) har varit satt under stor press pga tekniska svårigheter och avsevärda fördyringar. Hög risktagning verkar ha gett utdelning. Man har, med två enheter, övat landningar mot USS Wasp under flera veckor. Virginian Pilot.Artikeln är, på klassiskt amerikanskt "shit-vi-är-satta-under-luppen-bäst-vi-rapporterar-något-positivt" maner helt utan något negativt inslag.

Klart Skepp! - - . .

3 kommentarer:

  1. Ja stridsflygplan kostar mycket pengar till skillnad från civila terränglastbilar med presenningar. Om vi kanske kunde ha en synkronisitet mellan vapen och försvarsgrenar med införanden, driftskostnader och framför allt att kunna hålla fast vid ursprungliga konfigurationer och ta uppdateringar när det finns utrymme?

    Hur mycket kostade uppgraderingen av stridsfordon90 ifrån den tänkta ursprungskonfigurationen utan stabbad kanon, inget IR-sikte, m.m.? Hur mycket har oförmågan att sätta ner foten med modifieringen av Hkp10B? Hur mycket har flyttarna mellan Stockholm och Karlskrona kostat marinen? Varför måste vi lägga i runda slängar en miljard för att lyfta F10 till JAS-standard bara för att avveckla flottiljen när divisionerna blivit krigsplacerade?

    Jag hävdar att materielen är billig, det är de organisatoriska oförmågorna som fördyrar.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  2. Hear, hear!

    Jag instämmer till fullo Nilsson. Det är ju dock lättare att peka finger åt dyr industri när man inte själv kan organisera och planlägga organisation, lokalisering och utvecklig på ett bra sätt.
    Även om man har tillsatt (o)beroende utredare för att ta fram en SOU Sveriges Ofullständiga Utredningar :-)

    Trigga inte igång med med vad de lokalpolitiska affärerna har kostad med Ängelholm, Berga/Karlskrona.
    FI behöver bara tillsätta några "Diversanter" i ledningen så är det klart. Faasen undrar om inte PRIO/SAP är sjösatt av främmande makt?

    SvaraRadera
  3. http://www.defencetalk.com/issues-emerge-on-f-35b-after-sea-trials-37842/

    En lite mindre positiv bild av F35B-testerna

    SvaraRadera