torsdag 19 maj 2011

Marinen i Libyen - What's the use?

Försvarsministern intervjuades idag av bland annat Rapport (som av en händelse framför en marinmålning). Reportern frågar med förvåning i rösten vad marinen kan tillföra i sak. Detta är säkert en journalistisk fint, men för att vara tydlig gör jag ett försök att förklara lite vad vi strategiskt pratar om här eftersom jag misstänker att kunskapen saknas i vissa läger.

Nittio procent av Libyens befolkning bor på ca tio procent av ytan (ett globalt förhållande faktiskt där nittio procent av världens befolkning bor i kustzoner) - nämligen den som löper längs med kusten som utgör 1770 km i längd dvs ungefär en sträcka lika lång som hela Sverige. Vägnätet med de primära vägarna går längs med kusten med förgreningar inåt landet. Detta tyder på att förödenheter går till och från kustregionen i hyfsad omfattning.

Försvarsministern nämner på sin blogg att Sverige, med C-130 Hercules, har levererat 3500 filtar samt lite mediciner in i Libyen. När jag säger lite, så menar jag inte att förminska denna insats, men om man sätter det i relation till vad hamnen i Misratha årligen klarar av tonnage så är det en piss i Missisippi. Låt mig illustrera med siffror. En C-130 tar, enligt uppgifter på nätet, 19,9 ton last. Hamnen i Misratha klarar av en årlig kapacitet på 6 000 000 ton. Detta motsvarar 301 507,5 stycken rundturer med Hercules eller om man så vill 826 flygningar per dag - enbart för att matcha kapaciten för hamnen i Misratha

Jag har på sistone rapporterat om aktioner för att störa/hindra de humanitära hjälpsändningarna till Misratha genom att minera lederna in till hamnen. Till del har man lyckats eftersom enbart en dags störning innebär att man teoretiskt sett ligger på minus 826 Herculesflygningar. Således gäller det här att skydda flödet av förnödenheter. Det må vara osexigt och långt ifrån flashiga operationer, men det är en strategisk verklighet. Nu var det snarast ren tur att Nederländerna råkade ha en minsvepare i området för att kunna röja leden in till Misratha efter att Pro-Khadaffistyrkor lyckades minera densamma. Nu har man till följd av detta börjat prioritera minspaning i området.

För de som vill verifiera uppgifterna bifogas en länk till Reliefweb

både Försvars- och Utrikesministern nämner att man inte har fått frågan från NATO. Utrikesministern nämner, på en direkt fråga om en marininsats, att han inte tror att vi har den marina kaciteten just nu att genomföra en operation. Säker mot bättre vetande så håller jag inte med.

Låt inte S polarisera debatten om flyg vs marin!

Klart Skepp! - - . .

2 kommentarer:

  1. Istället för att vara seriösa så visar SAP än en gång att dom är mästare på "maskirovka".
    Och man blir väldigt besviken på att en som har mycket goda försvarskunskaper numer yrar som om han har tagit hem en hookah och använder den med tyngre saker än tobak.

    Jag håller med om att det behövs mer än flyginsats, men jag tror dessvärre inte att politiska viljan finns.
    Ekonomin finns definitivt inte alls :-/
    Samt att andra deltagande länder har marina styrkor i samma hav som borde vara effektivare än att flytta de få båtar vi har i norr till medelhavet.

    /Tinhead

    SvaraRadera
  2. @Tinhead

    Finns viljan så finns pengarna, men inte inom befintlig ram - det är ett som är säkert.

    SvaraRadera