Det är, som många bloggare och även SVD, DI m.fl. högst oklart hur investeringen i 40-60 nya Gripenplan skall finansieras. Undertecknad spekulerar i om finansieringen till del kan täckas av de minskade kostnader som väntas i och med hemdragningen av styrkan från Afghanistan? Jag inbillar mig att detta skulle frigöra ett utrymme på gissningsvis 1.5-2 miljarder årligen. Det saknas därmed - utan att ta in övriga materielprojekt - ca en miljard årligen och då har jag inte täckt in inflationen.
Som sagt en spekulation.
KlartSkepp! - - . .
Afghanistan....
SvaraRaderaNu ska ju inte hela styrkan tas hem. Minns jag inte helt fel har väl vår nye Tolgforskopia sagt att det ska vara runt 200 man kvar efter 2014.
Sedan har vi ju alla anställda soldater som nog förväntar sig att tjänstgöra internationellt - om inte annat för att nå upp till de löner som de glättiga och lögnaktiga trycksakerna från Hkv gör gällande....
Alltså går det nog inte att räkna hem pengarna - för ny insats sökes säkert med ljus och lykta...
Har vi sedan ingen pågående insats kan man ju fråga sig varför vi ska ha en yrkesarmé - om man nu inte redan ställt sig frågan tidigare....
Korthusets grund är allt annat än stabil....
Det är nog klart för de flesta som är insatta att det inte finns något tänk bakom Potemkin-kulissen...
RaderaVisst letar man insatser, men utifrån utvecklingen i Ryssland inbillar jag mig att "Långtbortistan-doktrinen" börjar vackla.
Att flyga Gripen C/D är väl inte direkt gratis heller. Merparten av kostnaden på 90 miljarder kr är ju inte för anskaffning av E/F utan kostnader som uppkommer i samband att man använder och vidareutvecklar systemet under de 30 år det avses användas. Så ersätter man dagens C/D med E/F så lär ju det frigöra resurser som annars hade fått användas för att hålla C/D flygande.
SvaraRaderaFrågan är vad man tänkt sig ska hända med dagens C/D plan? Ska en del av dessa användas parallellt med kommande E/F eller tänker man sig att skära ned flygplanflottan till de 40-60 E/F plan man nu avser beställa? Eller ska man helt enkelt beställa fler E/F senare för att ersätta samtliga C/D? Vad händer förresten med de länder som vill fortsätta flyga C/D, där Sverige måste stå för utbildning och vissa stödresurser?
Ska man fortsätta att flyga med 6 divisioner så lär man ju även i framtiden behöva runt 100 flygplan.