onsdag 15 augusti 2012

Norge överväger att avbeställa NH90 till förmån för Seahawk

Tu.no skriver idag att eftersom NH90-programmet är över sex år försenat så funderar man på att bryta kontraktet med NH-Industries. Som alternativ funderar man på att istället köpa Seahawk (MH-60R)

Hmm - kanske kan vi då byta våra till NH90 i sjöversion istället och få ihopfällbar rotor m.m. NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter).


Kanske någon som vill ha några specialare av version NH90 TTH nu när Armén/Flyget har fått Blackhawk... Eller kanske ska vi också ställa in leveranser och köpa Seahawk - eller ännu bättre några Wildcats.


Ja,ja drömma kan man ju - eller hur?

9 kommentarer:

  1. Såg ett inlägg på en marin sida att det är NFH som ska levereras till marinen?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Sverige, men, i o för sig...det var via länken här till höger gällande "Combat Fleets of the World", jag har ingen som helst aning om hur aktuell den är..

      Radera
    2. Nej, tyvärr var det inte det. Sverige har köpt markversion som man modifierar till att kunna verka - från land till sjö.

      Radera
  2. Vv se Wikipedia för mer info om HKP14 (Svenska namnet på NH90)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/NHIndustries_NH90

    2001 tecknar Sverige kontrakt med NHI avseende 18 stycken NH90 TTH,[35] vilken i Sverige fick beteckningen Helikopter 14 (HKP 14). Det fanns även en option på ytterligare 7 helikoptrar i kontraktet, men den kom aldrig att lösas in. Den NH90 Sverige valde som första och enda kund att beställa var en modifierad variant med förhöjd kabin, vilken hade sin jungfruflygning 2005.[36] Den 20 juni 2007 överlämnade NHI den första HKP 14 (taktiskt nummer 42) till FMV vid flygmässan i Paris.[37] Denna överlämning var viktigt för tillverkaren, då Sverige var den första exportkunden som accepterade leverans av NH90-systemet. Men det skulle dröja till den 6 september 2007 innan den första HKP 14 (taktiskt nummer 43) landade i Sverige. Helikopterindividen var även den första HKP 14 som var byggd av Patria i Finland.

    Införandet av HKP 14 i Försvarsmakten blev dock kraftigt försenat. Enligt den ursprungliga planen skulle helikoptrarna ha varit slutlevererade till 2009 men det var först 2011 som FMV kunde påbörja överlämnandet av helikoptersystemet till Försvarsmakten[38][39] och i april samma år flög HKP 14 (taktiskt nummer 45) för första gången i Helikopterflottiljens regi.[40][41] I januari 2012 är fyra helikoptrar överlämnade till Helikopterflottiljen, alla 18 helikoptrar bedöms vara överlämnade till 2014/15. För närvarande bedöms HKP 14 kunna vara insatsberett (markoperativ förmåga) från 2016 och fullt operativt (sjöoperativ förmåga) till 2020.

    SvaraRadera
  3. Seahawk i all ära, men eftersom Saab bestämmer nuförtiden vad som ska ha eller icke ska ha, är vi där vi är. Sverige kommer snart stå ensamma med byxorna nere och inte förstå varför vi är den enda NH 90 kunden...det gemensamma europeiska fiaskot fortsätter..,och ingen är ansvarig förståss...försvarets nya gökunge är kläckt!

    SvaraRadera
  4. Fast var det inte ministerstyre av von Sydow som ledde till NH90-beslutet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tredje sidan var Sydow beredd att släppa på kravet att SAAB skulle bygga TMS för att kunna hålla leveransplan.

      J.K Nilsson

      Radera
  5. JK, ok det är mer än jag vet.

    SvaraRadera