tisdag 10 april 2012

Whiskyubåt utanför Gotland identifierad

SVDmeddelar (föga överraskande) att den Whiskyubåt som hittades utanför Gotland förra året alltså inte sänkts genom vapenverkan. Periskop och andra dyra saker hade strippats av.

Fd ÖB Bengt Gustafsson ansåg att det skulle ha kunnat vara vraket efter en av de polska Whiskyubåtar ( polackerna hade officiellt fyra stycken Whiskyubåtar) som fotograferades skadad på internationellt vatten med en systerubåt kort efter en svensk ubåtsjakt genomförts där HMS Halland fått in en hyfsad träff med en Aurak M/50 (se bild nedan) på målläge från HKP.



Med i räddningsoperationen var ett polskt ubåtsräddningsfartyg Piast 281.





Det skall finnas ett foto från en SH37a från ovan nämnda händelse. Jag har dock inte lyckats återfinna den. Någon som kan dela med sig av bilden?



KlartSkepp! - - . .

10 kommentarer:

  1. Jag tror att jag kan få tag på bilden med den polska ubåten 1980, återkommer senare.

    SvaraRadera
  2. Jag letade efter någon kontaktadress till dig, men hittade inte. Kan jag skicka de bilder jag har på något sätt?

    SvaraRadera
  3. Hej Rickard.
    Klartskepp@gmail.com

    Tack på förhand!

    KlartSkepp.

    SvaraRadera
  4. Fel

    Klartskeppnu@gmail.com ska det vara.

    SvaraRadera
  5. Inga problem! Jag kan möjligtvis få lite bättre kopia om någon vecka.

    SvaraRadera
  6. Det vore kalas om du kan ordna det.

    SvaraRadera
  7. Har några bilder från en händelse som kan vara den du beskriver men vet inte hur jag ska överföra dem

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym

    Jag tar tacksamt emot dem på

    klartskeppnu@gmail.com

    Tack på förhand!

    SvaraRadera